13 mars 2014

Tips på billig duk & god kycklingrätt!

Hej igen!


Jag gillar att duka fint. Det måste absolut inte vara av allt, det kan räcka med ett ljus på bordet, eller fina servetter, en blomma eller en ny duk. 

Sist när jag var på Ikea köpte jag detta tyg: Rosie, tror jag det hette, endast: 49kr/m, så jag klippte efter 2,5 m, tyget var 150 cm bred, till vårt nya matsalsbord, vilket blir ett riktigt bra pris för en så stor duk (typ 125kr!).

Jag sydde sen bara upp de två kanterna som var klippta, och vips var duken klar!

Det var inte igår jag sydde, men som tur var så var allt inställt på raksöm:) leta efter bruksanvisningen var jag inte sugen på!





Nya "fin"-glas från Greengate. Jag köpte dem på Syster Lycklig i Stockholm. 
De ska endast användas vid fest/helg, för mina flickor tycker inte att de får "fin"-glas när vi dricker i stora vackra vinglas:) Så nu har jag bestämt att dessa är "fin"-glas så de också känner att deras dukning blir speciell till helg eller fest:D!

Nu måste jag tipsa om denna goda kycklingrätt som vi åt igår med blomkålsris. Vanligt fullkornsris fanns att äta om man hellre ville ha det. Jag valde att testa blomkålsriset, och det var en wow-upplevelse! Vad gott! Vad enkelt att göra! Ni som äter lchf och inte testat detta:gört!! Nu kommer inte bli besvikna. 

Kycklingcurrygratäng (hittade receptet på matplatsen.net)

Du behöver detta till 4 portioner:

4 kycklingfiléer 
1 pkt championer (typ 100g)
1 röd paprika
1 gul paprika 
En knippe Salladslök, typ purjolök 
200g körsbärstomater 
2 msk curry
2 vitlöksklyftor 
2 dl créme fraiche 
2 msk tomatpuré 
1 tsk sambal oelek
Salt
Peppar 
Smör att steka i
Riven ost efter eget tycke 


Här är min tallrik med mest blomkålsris och några riskorn;)

Sätt på ugnen på 200 C.
Skär kycklingen i små bitar och bryn i smör. Salta och peppra. Lägg det sen i en ugnsform. 
Skär paprika, champinjonerna och salladslök i bitar, stek tillsammans med curry och pressad vitlök tills de mjuknat och fått fin färg. Häll allt över kycklingen. 
Skär tomaterna i bitar och strö över. Vispa ihop grädden, créme fraiche, sambal oelek och tomatpuré. Smaka av ned salt och peppar. Häll blandningen över allt i formen och strö sen sist över riven ost. 
In i ugn i ca 20 min. 


Servera gärna blomkålsris till! Så gott!
Riv ett blomkålshuvud. Koka upp vatten. I med det rivna i 10 SEKUNDER! Klart!
Sila ur och ät det direkt, men det gick fint att värma i micron idag när jag åt rester. 

Lycka till! 

Ser fram emot att äta detta till lunch imorgon också:)

Kram kram 











Inga kommentarer: