10 mars 2014

Jossans knäckebröd!

Hej hej!

Idag har det verkligen gått i ett, massor har jag hunnit med och mitt i allt så börjar Arvid krypa mer än ett handsteg fram i golvet eller vad man nu ska säga:)

Jag skulle gjort detta fantastiskt goda och NYTTIGA knäckebrödet häromdagen, som Jossan bjöd på, men jag saknade pumpakärnor, så idag när jag kom hem från affären, svängde jag ihop det enkla receptet.


Du behöver:

2 dl majsmjöl
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
0,25 dl pumpakärnor
0,75 dl solroskärnor

Rör ihop:

0,5 dl olivolja
3 dl kokande vatten
lite flingsalt

Rör ihop allt. Bred ut röran på en plåt, använd en slickepott och platta till. Strö över flingsalt (jag glömde tyvärr detta, men det blev gott ändå)

In i ugnen på 150 grader i 1 - 1,5 timme. Låt det stå inne så att brödet blir lagom brunt. Jag tog ut mitt bröd efter en timma, men jag skulle låtit det varit inne lite längre.
Låt det svalna och bryt det sen i bitar.

Jag ska göra en ny sats imorgon tror jag.
Ett tips är att smöra på någon god kryddig färskost som du gillar. Jag köpte Philadelphia med örter och vitlök! mmmmm....




Lycka till!

Kram kram


Inga kommentarer: