26 mars 2014

Pyssel med potatis

Krasse!


Flickorna hade sett när Rakel på Philofix sådde krasse på potatisar och sen klistrade fast ögon, näsa och mun när väl krassen var hög:)
sen programmet har de tjatat om att få göra en sån potatis, och jag sa jaja nån dag kanske. Tänkte att de skulle glömma bort det, men nej...varje gång jag hade varit och handlat frågade de efter fröna...
Så för ett par dagar sen tog jag fram potatisar och fröna och tjejerna skrek av glädje! Hade jag vetat att det var så efterlängtat hade jag ordnat fröna lite tidigare;) Haha men jag kan verkligen tipsa om att göra detta mycket enkla och roliga pyssel. Varje dag springer de ner och ser hur mycket de växt och vattnar lite.




Gör ett hål i potatisen och skär av ena änden, så att man kan få de att stå.
Sen blötte vi lite vanligt hushållspapper och stoppade i hålet och sen på med frön.







Första dygnet ska potatisen ha en påse över sig, så att fröna kommer igång ordentligt:)


Flickorna skrev en varsin namnskylt till sin potatis, så de inte skulle blanda ihop dem (egen idé haha)
Vi gjorde en potatis till mamma och pappa också. Jag frågade om vi skulle göra en till Arvid, då jag tyckte vi skulle göra hela familjen, men då skrattade flickorna bara och sa att han är för liten :)...och det har de ju i och för sig rätt i, så de fick bestämma denna gång:)

Fler bilder på hur slutresultatet blev med potatisarna och krassen kommer:)

Nu väntar vi på pappa Johan och godaste pizzan med sallad, tomat, gurka och kebab! (ok hempizza kanske slår den, med tanke på helgens smaksensation;)) Jag orkar nämligen inte laga mat, och så är det ju lill-lördag;)
Lite lyx mitt i veckan kan man väl få ha, för det var ju lön igår! hihi

Kram på er, hörs imorgon!


Inga kommentarer: