13 apr. 2014

Varm, smakfull, krämig, god smörgåstårta!

Grattis 4 åringen!
Vilket kalas!
4-åriga Josef delade ut champagne-glas med (givetvis alkoholfri!) cider till alla, så vi kunde skåla för den stilige killen. 
Den ursnygga kavjen (så himla gullig på! kommer från HM)
Min 4-åring (om två veckor) tyckte det var väldigt speciellt att få så fint glas att dricka ur:))
Lousie bjöd på en riktigt god varm smörgåstårta! Receptet kommer från matbloggen: matplatsen

Du behöver till 8 portioner (=en rund tårta, 4 portioner halvera och gör en halvmånetårta):

2 pkt hönekaka (8 st halvmåne)
4 pkt bacon
4 dl creme fraiche (fetaste!;))
2 dl grädde
4 st gula lökar
200 g färska champinjoner
körsbärstomater 1-2 pkt
salt och peppar
riven ost (Port Salut smälter bra utan att bli bränd skrev Matplatsen, och det får jag hålla med om! Sen smakar ljuvligt!)

1. Fräs bacon i små bitar i pannan, tillsätt den hackade löken och skivade champinjoner.
2. Tillsätt crème fraiche och grädde, låt småputtra tills den blivit lite tjockare.
3. Smaka av med salt och peppar
4. Lägg ihop två halvmånar på bakplåtspapper. Bred ut 1/3 av smeten av röran och på med bröd smet och bröd och smet och sist bröd.
5. skiva tomater och lägg överst, strö sen över massor av riven ost!
6. In i ugnen på 200 C i ca 10 min tills osten smält.

Detta måste ni prova nån kväll!
MYCKET GOTT!!!:))



Till smörgåstårtan fick vi en fräsch sallad med bl.a. Granatäpple i och en mycket god coleslaw - Så gott!

Louise hade dukat så fint med deras underbara nya secondhand servis. Pricken på i:et tycker jag var hennes coola idée att använda färgglada pärlor i värmeljusglasen! Det kommer jag apa efter till min 4-årings kalas. 
Urgulligt och snyggt!
Som sagt, prova denna festliga rätt! Sååå god att jag önska jag hade lite rester av den idag!;)

Minns ni inlägget om inredningsbutiken i Tanum i veckan. Jag skrev att jag blev lite kär i bl.a. en kanin och en påskhöna. Kolla in de här superfina vår-/påsk-dekorationerna! Det är ju samma släkt på pryl fast i en mindre storlek. Eller hur?!:)) 
Så nu var det helt klart ett tecken på att jag (vi) ska ha några sådana finingar hemma hos oss. Tur att Louise mamma har en inredningsbutik, och säljer dessa!:))
Längtar tills jag också får njuta av dessa underbara kreationer i mitt hem (i samma typ av ris som jag fick med mig hem - Tack Louise <3!)


Selma blåser upp ballonger till Ellens stora förtjusning:))


Arvid var väldigt fascinerad av fina mamma-Louise:) 
Här är hela gänget (förutom pappa Johan, som står bakom kameran:))



Jag har något mer att berätta om från denna kväll, men vem Söt-Göte är får ni veta en annan dag ;)
Kram













Inga kommentarer: