28 apr. 2014

Uppskattad varm smörgåstårta!

God morgon 3.30...?!
Arvid ligger och hostar borta i sitt rum, och jag har varit där ett par gånger för att stoppa i nappen...och nu kan jag inte somna!:(

Började tänka på mat:P hehe
I lördags bjöd vi på varm smörgåstårta, då jag blev inspirerad av den vi blev bjuden på för några veckor sen. 

Mannen ville inte ha i champinjoner i vår smet, så vi valde ett annat recept som vi kört med tonfisk och purjolök. 
Det finns en uppsjö av olika recept på varm smörgåstårta, här får du vårt recept (It's a winner!;))

Till en rund tårta:

2 pkt hönekaka (bröd)
2,5 dl lätt créme fraiche 
2 dl grädde
1 st purjolök 
2-3 paket bacon (vi tog 3)
1 -2 burk tonfisk i vatten (vi gjorde två tårtor, så det blev 1,5 burk/tårta)
Salt, peppar
Frusen persilja 
1-2 pkt småtomater (tog 1,5 pkt)
Mycket riven ost!

1. Stek bacon 
2. Stek purjolök
3. Blanda i resten, puttra upp så det blir en ganska krämig röra. 
4. Varva med bröd och smet (4 lager, avsluta med röra på toppen)
5. Dela tomater och lägg på tårtan 
6. På med den rivna osten
7. In i ugn på 175 C ca 15 min till osten smält o tårtan blivit varm. 
Servera med grönsallad! Mummmmms;)


Nä nu ska jag nog försöka somna om...!

Hoppas du sover nu och att din måndagsmorgon blir fab! (fabulous!=fantastisk:))

Kram kram 



Inga kommentarer: