8 apr. 2014

Väldigt god vegetarisk lasagne!

God kväll!

Sitter (ligger:)) i soffan och känner mig riktigt nöjd över dagens träningsaktiviteter!
Först ledde jag ett spinningpass på morgonen och nu på kvällen ett step/tabat-pass!
Vi körde hårt tillsammans i kväll, så det kommer nog kännas extra mycket i benen om ett par dar :P

Jag skrev ju härom dagen att jag inte gillar att laga lasagne, för det är så många moment. Men denna vegetariska lasagne går väldigt fort och är enklare än enklast;)



Så här gör du:

Sofis goda vegetariska lasagne

Fräs en hackad gul lök i smör och i med en pressad vitlöksklyfta.
Låt löken bli lite svettig. Häll sen i de uppskurna morötterna i halvmånar 
(2 st)
1-2 paket coctailtomater (som du delar på)
1/2 paket fryst bladspenat
Gärna en hackad zucchini (tyvärr var min dålig inuti, så det fick bli utan)
1 tsk socker
1/2 tsk salt
1 msk fryst blandade örtkryddor (finns på Ica och heter: provencale, ser ut som samma förpackning som för typ fryst dill)
1 kryddmått chili eller efter eget tycke, här kan man ha en färsk röd chili, som man hackar ner i små små bitar

3-4 dl grädde (här skulle man kunna ta en 2,5 dl crème fraîche och 2 dl grädde, men jag tog bara grädde)

Låt allt småputtra ihop några minuter, så att moroten bli en aning mjukare.

Häll i en större del av denna sås i formen, på med färska lasagne-plattor, smula fetaost, mer sås, pasta, fetaost, pasta och sist sås, eller nej sist på med den rivna osten ca 2-4 dl. Jag älskar när det blir ett ostlager på lasagnen! mmmmmumma!



Mycket gott! 
Är man "rädd" för den vita pastan, så glöm inte att den färska pastan är mycket nyttigare än torkad pasta, lika bra som fullkorn! (har jag hört!)

Kram och god natt!


Inga kommentarer: