5 apr. 2014

Krämig Lasagne! Den godaste jag gjort!

Så gott det blev!

Jag älskar en god och krämig lasagne, men fy för att tillaga eländet:P
Det passar egentligen inte mig alls som person, men ibland ska man kanske träna på sånt man inte tycker är så kul. Haha 

Hittade ett recept och la till lite eget. Här har ni det: 

1 paket färska lasagneplattor

Till köttfärssåsen: 
4-500 g köttfärs
1 gul lök
400 g krossade tomater
1 köttbuljong
Salt
Fryst: persilja ca 1 msk
Fryst: örtkryddor provencale ca 1 msk
Lite lagom chili explosion (krydda i större burk som har en skruvfunktion så den maler kryddan direkt) tror det blev 1/2 tsk
Smör att steka i 
1 glas vatten ( som i princip kokas bort)

Ostsås:

3 msk mjöl
7 dl mjölk
1,5 dl riven västerbottenost
1,5 dl riven hushållsost

1. Sätt på ugnen 225 grader
2. Stek köttfärs med hackad lök
3. Blanda i övriga ingredienser 
4. Låt koka upp och puttra lite (typ 10 min) passa då på att:
5. Riv osten, smöra formen
6. Gör ostsåsen: blanda mjöl med lite av mjölken och häll sen i allt. Koka upp och rör om i ca 5min. 
7. I med osten, när du stängt av plattan, rör om och smaka av. 
8. Häll hälften av ostsåsen i botten, på med plattor, köttfärs, plattor, färs igen. Sist på med resterande av ostsåsen och sist lite riven ost. 

In i ugn i ca 20 min.

Lycka till!

Förberedde detta hemma i onsdags, så att vi bara kunde värma på när vi kom fram kvällen efter. Det var toppen!:)

Kram och god natt!
Efter en tuff natt med både hostande 10-månaders och en gammal mor:P som också hosta..! Blir det en tidig kväll i säng. Sköööönt!
Zzzzz




Inga kommentarer: