12 apr. 2014

Tips på fredagsmys-mellis (eller lördagsmyset)

Fruktsallad - bästa godiset
Fredagen började ganska trist med regn och rusk, men blev sen en riktigt varm och solig vårdag här. Underbart!

Flickorna tycker alltid att det är kul att vara med och hjälpa till vid matlagning eller som i detta fall skära frukten till fruktsalladen och vispa grädden. De fick varsin skärbräda och en liten kniv, sen var det bara att hålla en tumma att de inte skulle skära sig...
-MMMmmmm va gott! sa det båda flera gånger, när vi väl var klara och kunde njuta av vårt fredagsmys-mellis :))

En annan fredag fick de detta:

Jag lade ner lite extra energi på att göra hjärtan-smörgåsar:) förra fredagen.
Det är bara att använde en peppar-kaks-form och skära ut i både bröd, ost och gurka.

- Hjärtan-macka!! skrek Ellen av förtjusning, när hon fick syn på vad som låg på tallrikarna.
Kolla Malva hjärtan-macka!
- Jag ser Ellen! Va fint du gjort mamma!

Vilken respons! Det hade jag inte väntat mig. De sprudlade av glädje och förundran över dessa små smörgåsar, så det  var verkligen värt hela "slitet"
Det var egentligen inte så jobbigt, men när jag stod där och egentligen hade tusen andra saker jag behövde göra, eller va på gång att göra...så tänkte jag, varför göra jag detta!? Varför ska jag krångla till det? Ge dem vanliga smörgåsar!
Men andra halvan av mig svarade, att de är mina älsklingar och jag vill göra något extra för dem denna fredag.


 Till "efterrätt" fick de ett par kakaor och några russin.

Jag tycker det ska vara lite extra när det är fredag, och barnen börjar också förvänta sig det nu:)
 De börjar bli så stora, trots att de bara är 4 och 5 år. De förstår mer än man tror och har väldigt många åsikter:))

- Vad är det för dag?
- Fredag
- Fredag! Då ska vi ha mysmys, säger 4-åringen <3
- Klart vi ska! svarar jag

Efter fredags-mys-melliset, var det bara att svira om igen och åka på ett nytt galej:D (två dagar i rad!?!? händer inte ofta!!!:)) Jag blev hämtad av privatchafför;)

Det var det dags för att inflyyttningsfest på jobbet (nya lokaler)
God mat och lite vin - Lyxigt och alldeles alldeles underbart;))

Vi hörs lite senare som vanligt!

Må gott








Inga kommentarer: