25 apr. 2014

Projekt - odla grönsaker!

Gröna fingrar?

Nja...det kan jag nog inte påstå att jag har, men viljan och vill-tro-att-jag-kan (för barnens skull;)) finns det gott om, så jag gör i år ett första försök (förutom tomatplantor som vi hade ett år, i vårt gamla växthus -som inte finns längre) för barnens skull!!
Vi ska så två sorters sallad, persilja, gräslök, morötter och tomater. Tomaterna kommer vi ta hand om inne ett tag, men det andra ska gå att så ute nu:)) spännande!
Mannen kom hem med en liten plast-sarg från plantagen, som vi ska sätta runt mina tre "hål i gräsmattan" hehe..
Mina förberedelser är inte klara, jag borde lägga mer tid på planeringsskedet: läsa på mer, luckra och fixa med jorden mer kanske;) Men!....Jag har iaf läst på fröpåsarna vad som gäller och grävt ett av tre hål:P
Det ska bli intressant att se om nåt kommer upp nåt när vi väl sått! Jag kommer säkert att glömma att vattna någon dag...:S
Jag fick en konstnärlig idée om att använda vårt gamla kökskakel som sarg runt hålen först, men det var lättare sagt än gjort! Jag gav upp efter en halvtimmas försök att få tre plattor i samma höjd och rakt!...de får ligga kvar bakom uthuset ett tag till. En dag kommer vi på nåt som de kan användas till....kanske;)
Det var så jag ringde mannen och bad om ett enklare material:)

Hoppas ni har en mysig fredagskväll!

Kram 









Inga kommentarer: