10 apr. 2014

Barntankar


God morgon

Barnen sover. Maken har jobbat natt, och jag erkänner mig löjlig. 
Jag blir som en rädd liten 5-åring som inte kan somna och rädd att mamma ska försvinna. Jag sov med andra ord dåligt inatt. Somnade sent och vaknade utan att Arvid väckte mig med sitt skrik efter nappen...han väckte mig såklart när jag precis somnat ett par gånger inatt...

Min 5-åring sa en kväll - du får inte åka till himlen mamma. 
Vad svarar man egentligen bäst på en sån kommentar? -nej mamma ska inte till himlen, det dröjer många många år?
-hur många år då? 7 år? Frågar 5-åringen. 
-nej, många många fler år, svarar jag och får en sån konstig klump i magen och tankar som, jag kanske dör imorgon?! Jag kanske inte finns här nästa månad, nästa år eller om 7 år....nä men fy, sluta tänk så, hör jag en annan tanke säga åt mig. 
Jag vill säga att vi alla ska dö och att man inte vet när det är ens tur, men jag förstår också att det kan skrämma henne ännu mer och jag vill ju på nåt vis skydda henne från allt ont, men blev det fel nu? Ständiga frågan som jag ofta ställer mig i livet med barn. Det kommer så många kloka dock ofta svåra frågor från barnen allt mer. Från både 4- och 5-åringen. 
-hur gör man godis mamma? Var en av de senaste kluriga frågor (när typ lördagsgodiset var slut;)) -kan vi baka det?

Jag vill säga -nej, för att ta död på frågan. Just då försöker jag nämligen att byta bajsblöja på min 10-månader som inte vill ligga still och vill ta med handen på sin lilla snorre!!! Gah!!
Men på nåt vis, damp det ner ett svar som kändes bättre:
- det vet du ju att vi kan. Kommer du ihåg att vi bakade julgodis till fröknarna?
- ja, sa Malva. -jag vill gå ut, kom det sen.  Det är så härligt med barn, när man tror att se vill veta massor och man kanske till och med anstränger sig ordentligt för att svara, sätter sig ner och funderar ut ett bra svar. När man väl gjort det, kan barnet redan vara på väg i något helt annat i sitt lilla huvud. 
-jag vill va helt vit idag, sa Malva då jag skulle hjälpa henne att hitta de vita strumpbyxorna :))

Ha en bra torsdag, snart frrrredag!:)) Yey!




Inga kommentarer: