13 jan. 2014

Nyttiga chokladbollar

Måndagsbollar!


Igår svängde jag ihop detta recept:

Mixa 2 dl havregryn och 2dl cashewnötter till ett mjöl 
Blanda mjölet med 3-4 msk kakao (ta 3 eller mindre, det blev ganska starkt med 4!)
3 msk mjölk, 
3msk kvarg
en skvätt kaffe och 
3-4 msk honung eller agavesirap 
Rulla till bollar och doppa i kokos.

Receptet hittade jag här: Frida Svenssons blog



Cashewnötter och havregryn som är mixade.
Det blev verkligen som ett grövre mjöl!


Ja, man ska absolut inte tänka att det ska smaka som vanliga chokladbollar, för då blir man kanske lite besviken.
Mina blev aningen starka, så nästa gång ska jag ta i mindre kakao och kanske lite mer av sirapen.

Jag tog en boll igår kväll, och den var mäktig och mättande:)
Bra att ha i frysen, om man blir lite sugen på choklad, men inte vill vara onyttig.

Nu ska jag ta i tu med att packa väskan, imorgon bär det iväg på en 3 dagars "mini-semester"…eller kurs, det beror ju på hur man ser det. Jag kommer vara riktigt lycklig i morgon när jag sitter på tåget 8.45 utan barn. Bara jag och 3 dagar av egentid! 2 hela nätter utan en lite Arvid som väcker en stup i ett!….men jag kommer SÄKERT sakna dem lite för mycket i alla fall…jag är inte så kaxig som det låter;)

KRAM


Inga kommentarer: