9 jan. 2014

Hummus!

Hej hej!

Efter en extremt dålig natt (2 timmar sömn typ) är jag nu ganska sliten, men jag tackar lilleman för att han sov mellan 10-12, så jag kunde sova en stund när flickorna var på förskolan. Yey!!!:)



Igår gjorde jag hummus! En mycket nyttig röra som består till mestadels av kikärtor. Du kan äta det som pålägg på din knäckemacke eller sås till kyckling, kött eller varför inte toppa lite på en god fräsch sallad:) 

Jag hittade ett recept som hette världens godaste hummus, så jag tänkte det tar vi, det kan ju inte gå fel:)

Jag tyckte humusen blev riktigt god, kanske att jag hade lite för stora klyftor vitlök för den blev ganska staaaaarrrrk;)


Du behöver:

3 dl kokta kikärtor (färdiga i burk funkar fint! en burk innehöll lite drygt 3 dl, men jag tog allt)
2 msk tahini (sesampasta)
2 st vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 msk pressad citron
1 tsk spiskummin (tyvärr hade inte vi det hemma, men detta kunde enligt receptet uteslutas)
Salta (efter eget önskemål)
Vatten (efter eget önskemål om konsistens, jag hade typ ett litet glas vatten i, jag gillar när humusen är tjock:))

Häll i allt i en mixer, sen är det klart!


Tahini hade jag aldrig köpt förut, så jag fick be om hjälp för att hitta det i affären. Det stod på samma gång som kryddorna på Ica Maxi:)


Doppa äpple i hummus var gott!

Lycka till

KRAM



2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta måste jag prova gott att dipa äpple i det!!! bra tips!!

Unknown sa...

Ja gör det! Supersmarrigt och nyttigt:) kram