7 nov. 2013

Idag är det kladdkakans dag!

Tänk att kladdkakan fått sin egen dag:-) Läste det av en händelse tidigt i morse på Arlas hemsida:)


Här kommer det klassiska receptet:

KLADDKAKA 

Recept på supergod och kladdig kladdkaka. Den är snabb och enkel att göra eftersom du rör ihop smeten direkt i kastrullen.
Receptet gäller för 14 bitar

Ingredienser

  • 100 g Smör
  • 12 dl strösocker
  • 2 st ägg
  • 12 dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker

Garnering:

  • florsocker

Till servering:

  • vispgrädde, glass eller frukt/bär

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.
Men idag, blev jag sugen på att testa små kladdkakor i typ muffinsformar. Igår var jag en sväng på överskottsbolaget med min bror. Där hittade jag dessa formar:

Jag hoppas de håller! Har nämligen testat en gång tidigare med vanliga bullformar…och det gick inte bra!:(

Receptet på dessa KLADDKAKEMUFFINS:

100g smör
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm bakpulver

Smält smör. Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner smör och ägg. Klicka ner smeten i ca 12 st formar (den lite hårdare varianten!). Grädda i ca 12-15 min i 175 c.


Mina blev jätte goda…men de fastna i formen, så jag fick äta den med sked:) Nästa gång får jag nog smöra formarna eller nåt


Lycka till!

Ha en toppendag!

Kram

Inga kommentarer: