9 maj 2014

Frrredagsmys!

Hej hej!

Det är verkligen inte det roligaste majväder, mulet, kallt och regn! Blä. Pratade med min bror på andra sidan jordklotet, och han hade över 30 grader varmt! Avundsjuk? Nä absolut inte:P

Vädret skulle fortsätta hela helgen, så det är väl bara att förbereda sig på det och inte låta det påverka för mycket negativt! 


Kanske ska vi göra en lika god hallon- och rabarberpaj som förra helgen, när vi firade pappa i familjen (som familjen får äta!;))

Här kommer det godaste receptet ever!!
Pajskalet blev knäckigt och så där perfekt söt och god till bären. 

Knäckig rabarber- och hallonpaj

250 g hallon (frysta som har tinat och runnit av lite)
250 g rabarber 
125 g smör
2 dl socker 
2 dl havregryn 
1 3/4 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver 
1 krm vaniljsocker
0,5 dl grädde 
0,5 dl sirap

1. Sätt på ugnen på 150 grader
2. Smält smör.
3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. 
4. Häll sedan i smöret, grädden och sirapen. 
4. Skjölj och skär rabarbern i bitar
5. I med bären i en smord ugnssäker form 
5. Klicka på smeten och bred ut den lite. 
6. In mitt i ugnen 40-50 minuter

Sååååå gott! Vi hade både vaniljglass och   vaniljsås till. Mmmmmmums!

Men nu får något sådant sött vänta ett tag...jag vill ju gärna klara mitt mål! :))

Bjuder på en bild från mitt fredagsmys:
Jag drar ner på mycket i veckorna, men trots att jag nu några veckor tänkt träna lite mer och vara extra nyttig för att tappa ett par kilo, så MÅSTE jag få lite helg-belöning:-) vin och lite chibba;)
Man kan ju tro att min lilla kille mular chips här (haha!) MEN så är det givetvis inte (än!;)) han fick en majskrok!

Kram kram











Inga kommentarer: