6 maj 2014

Banan- och havrekakor


Hej tisdag! 

Denna dag började 05.30 när mobilen larmade och 06.00 for jag iväg till njoy (bästa gymmet i stan! - såklart, jag jobbar ju där;)) 6:45 började passet och vi var 11 st idag som cyklade i ett högt tempo i 45 min. 
Underbar start på dagen! (jag kan inte säga det nog ofta;))Du 

Igår provade jag att göra något nyttigare kakor/bars som jag kan ta när jag blir sugen på nåt sött eller behöver fylla på lite energi vid mellis:)

De blev faktiskt helt ok, rätt så goda - för att inte innehålla nåt smör, mjöl eller riktigt socker! 

Jag hittade receptet på tasty-health.se, men jag ändrade lite i mitt recept. Jag hade inget osötat äppelmos, så jag fick nalla några matskedar från Arvids skafferi! Hehe 
Till smeten behöver du:

1 st mogen banan
2 msk jordnötssmör 
2 dl havregryn
1 st skopa Wheye Complete vanilj (proteinpulver)
2 msk stevia strö
3 msk osötad äppelmos eller det jag tog:P
En bit osötad choklad eller som jag hade hemma 70% kakao - tyckte det va ok med små bitar i kakorna. 

Sätt på ugnen på 170 grader
Mixa jordnötssmör och bananen med stavmixer. 
Blanda i resten utom chokladen.
Klicka ut 8 st lika stora högar på bakplåtsklädd plåt. Platta ut till ca 5 cm breda kakor. Tryck i små bitar av choklad.
In i ugn ca 15-20 min tills de fått fin färg. 
Låt svalna. 


Mättande och goda. 

Kram





Inga kommentarer: