15 feb. 2014

Syjunta - mat, prat och energiboost!

Hej!

I veckan hade jag lyckan att få åka på en tjejträff, efter tre dagar ensam med barnen.  
Det var en riktig energiboost att få komma hem till Karro och äta hennes goda mat, koreanska rätt:)


Rosor till den den jag tänker på varje dag, värdinnan som kämpar och kommer besegrar cancer!

Köp "fuck cancer"-armband här!

Det ska jag göra nu (igen, då jag tappade bort mitt första)!




Karro hade verkligen skapat en fin och mysig dukning som kändes inbjudande och varm.



Den här rätten var så god, speciellt salladen ovan!



Koreansk kyckling med mandusås

 Recept för 4 port:

    • 4 stora urbenade kycklinglår

    Mandusås

    • 1 1/2 dl japansk soja
    • 1 dl ljus sirap
    • 2 msk ättiksprit
    • 1/2 tsk torkad chili
    • 1 msk sesamolja
    • 1 msk rostade sesamfrön

    Asiatiska grönsaker

    • 1 liten gurka
    • 5 fina små morötter
    • 1 burk böngroddar

    Så här gör du:

      1. Blanda alla ingredienser till såsen. 
      2. Grilla kycklingen i ca 15 minuter, vänd då och då och pensla hela tiden med hälften av mandusåsen. 
      3. Skala och skiva gurkan i tunna skivor, salta lätt. Skala och skiva morötterna tunt, förväll dem i lättsaltat vatten. Spola av böngroddarna. 
      4. Blanda grönsakerna med resten av mandusåsen och låt marinera en stund. 
      5. Servera nykokt jasminris till spetten och grönsakerna

      6. Prova! Det var såå gott!


Till efterrätt fick vi Vienetta glass med hallon. Mumsigt värre, och jag lovade mig själv att se till att alltid ha det i frysen. 

Får man till exempel oväntat besök, eller har lust att äta en god och enkel efterrätt, så är ju detta perfekt att ha i frysen: enkelt att fixa och supergott!


Nej, nu är det dags att fokusera på Mello!!!

KRAM

Inga kommentarer: