5 feb. 2014

Något sött kanske?

Vad sägs om en bit kaka?
Igår precis innan jag skulle åka och träna, fick jag ett otroligt sug efter en bit kladdkaka. Jag var på riktigt, nära att slänga ihop en sån, med massa socker, mjöl mm. 
Men jag stod emot...nästan! Jag började bläddra i en av tidningarna som jag hade med mig på tåget till Stockholm i helgen. Jag mindes ett lchf-recept som jag hade läst i nya tidningen: Mitt kök. 

Ni ser ju: huvudrubrik: kladdkakor! Måste vara därför jag fick sånt sug!;)


Jag hade nästan allt hemma. Det enda som avvek var att jag hade mörk choklad med pistaschnötter. 

Kärleksmums a la lchf
Till 8 små bitar:

50 g smör
50 g mörk choklad
1 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
2 msk sukrin
1 ägg

Topping:
50 g mörk choklad
1/2 dl kokosflingor

1. Smält smör. Blanda i choklad. Tillsätt mandel- och kokosmjöl, ägget och häll i grädden. 
2. Vispa smeten jämn, häll i en bakplåtsklädd form (10*25 cm) ställ in i ugn (det stod inga grader, så jag körde i 200g) i 15 min, sen in i kyl för att svalna. 

3. Smält chokladen för topping i vattenbad. Smeta sen över den lagom nerkylda kakan, på med kokos och in i kylen. 
Skär sen i bitar (jag orkade inte vänta..så bitarna föll lite isär...) men sen ställde jag in bitarna i kylen.

Kärleksmumsen a la lchf, var ok. Väldigt mäktig, så jag tyckte det blev mycket bättre med en klick vispad grädde till. 

Jag ger receptet och smaken 6,5 av 10!

KRAM







Inga kommentarer: