10 dec. 2013

Nobel- och Malin-dag idag!

Godmorgon 10 december!


Idag är det ingen vanlig dag för idag är din min föd….namnsdag!:)
Det är med andra ord inte bara den fina nobeldagen idag, utan även Malin-dagen.
Grattis alla Malin!

Just idag, när jag vaknade och tänkte på denna dag, blev jag glad men även lite sentimental och känslosam. Jag kunde inte låta bli att tänka på hur denna dagen kunde vara när jag var liten.

Den här dagen gick jag och väntade speciellt på denna julemånad. December var nog min favoritmånad när jag var liten (kanske är fortfarande;)), med julkalendern varje dag på tvn, nedräkningen till julafton, förberedelserna i skolan, alla sångövningar inför Lucia, Luciafirandet, julpyssel,julgodis, julmaten ALLT! Bara nu när jag skriver om det, blir jag extra lycklig över att varje år få uppleva detta med mina vänner och familj.

Min storasyster, som är 5 år äldre än mig, var en av de viktigaste i mitt liv som liten. Jag såg upp till henne, mer än hon någonsin kunde förstå. storsyster Linda. Hon hade namnsdagen den 9 december (hon heter även Anna), alltså dagen innan min. Den dagen avslöjade alltid lite hur min dag skulle bli. Mamma var alltid väldigt rättvis (är fortfarande!), och var så även dessa namnsdagar, då vi alla tre syskon hade namnsdag i rad. Min lillebror Robin har alltså namnsdag imorgon (Dan).

Så på Lindas dag, kunde mamma komma insmygande till mitt och Robins rum (när vi fortfarande delade rum), och sen stryka mig på kinden och säga. "Kom Malin, dags att gå upp gumman, vi ska sjunga för Linda". Sen väckte hon lillebror, som sov ovanför mig i våningssängen, och genast hoppade vi upp, som om vi aldrig sovit och tassade efter mamma. Frukostbrickan stod redan klar i köket.
 "Nu tänder vi ljusen" sa mamma sen började vi gå mot Lindas rum och sjöng samtidigt: med blommor och med blad, vi firar denna dag, hurra hurra för Linda idag.
Linda fick alltid så fina stora-tjejer-presenter, som jag själv ofta var såååå avundsjuk på. Det kunde vara en deodorant, nåt smink, en Frida-tidning eller de snyggaste trosorna jag sett!:D
Det var inte förrän jag blev i 10-års åldern, som jag kunde misstänka att jag också skulle få nåt liknande. Stora-tjejen-paket var det bästa!
Men, vist, jag var aldrig missnöjd med mina paket. Aldrig! När väl min dag kom, var presenten det bästa den dagen (även om det var ett par strumpor!)! Jag älskade spänningsmomenten innan. Jag vaknade så fort jag hörde mamma gick upp och jag låg nästan och skakade i kroppen av förtjusning innan de kom och sjöng för mig (precis som när jag fyllde år:))
Ja, så var det ofta den 10 december när jag var liten. Givetvis förändrades den dagen allt eftersom jag blev äldre, men det har ändå format en del av mig att uppskattat det lilla. Presenten i sig var aldrig dyr, och det var heller inget jag förväntade mig, utan det var uppmärksamheten jag fick den dagen av min familj som var det bästa <3 
Tack mamma, för att du skapade denna tradition när vi var små och för att du fick mig känna mig så uppmärksammad denna dag. Det är absolut en av de bästa barndomsminnena du gett mig:)
Mina barn ska också få den uppmärksamheten på deras namnsdag.

ha en bra Malin- och nobel-dag!

Kramar




Inga kommentarer: