9 okt. 2014

Torsdag it is!

Hej bloggisar!

Igår la jag fram kläder som jag skulle ha på jobbet och kände mig peppad! Men i morse när Arvid väckte oss före 05.00, så insåg vi att det inte var riktigt dags för lilleman att vara på förskolan en hel dag. I morgon....hoppas jag (!).

Jag passar på att tvätt och städa lite idag tror jag, så är det gjort innan helgen. Me like! Rent hus är det bästa. Igår hann jag städa ovanvåningen, sen trodde jag vår dammsugare gått sönder, när jag tänkte fortsätta på nedervåningen. Så var det inte. När mannen kom hem så startade den direkt!? Mycket märkligt!

Tips på god kycklingrätt kommer här!
Bloggen matplatsen tipsade om det för någon dag sen (här).
Jag testade att göra min egna pesto, och guuuuud va mycket godare den blev än köp!

Så här gör du pesto:

En kruka basilika
1/2 dl pinjenötter
1 dl riven parmensan
1 st vitlök
Salt efter tycke
2 msk vatten
1 dl olja

Mixa allt med en mixerstav. Klart! Späd ut med mer olja om du vill ha den lösare. Häll pesten i en platsburk och förvara i kylskåp. 





5-6 msk pesto skulle det vara i denna rätt.

Kyckling med pesto
5-6 personer

3 stora kycklingfiléer
1 stor röd paprika
ett paket championer
5 dl grädde

Skär kycklingfiléerna i små bitar, stek i smör. Lägg undan, sen steker du paprikan och svampen som du också skurit i små bitar, en stund så att svampen och paprikan mjuknar och sen i med kycklingbitarna, häll på grädde och i med pesten. Låt småputtra lite, så att smakerna blandas.

Koka valfri pasta till. Jag hittade denna:


I receptet jag hittade skulle man blanda såsen med pastan, men jag tycker det blir bättre att ha såsen för sig om det blir mat över till matlåda, för annars kan pastan bli så mjuk och mindre god.

Maten blev väldigt uppskattad av barnen och min mamma som blev bjuden på detta igår tyckte jag absolut skulle dela med mig av den på bloggen:)

Ha en skön torsdag!

KRAM


Inga kommentarer: