13 okt. 2014

Duka fint - älskart;) och daimpannacotta

Hej ny vecka!

Ja att duka fint är något jag gillar väldigt mycket, det tror jag ni vet vid detta laget:) Jag dukar absolut inte med servetter, blommor och så till varje middag, men när helgen kommer så varför inte uppmärksamma det? Sen hjälper det ju till att jag älskart;) Jag har ett stooooort lager av olika servetter, eftersom jag inte kan låta bli att köpa i farten på ikea, åhlens, Ica, hm home ibland ja vart jag nu kan hitta dem. Malva fick välja servetter i lördags (något som båda flickorna tycker är väldigt kul och jag tror de känner av en viss extra feststämning när servetter ska fram;)) Hon valde en servett som jag köpte på Noramarknaden för inte så länge sen. 
En barnsida och en vuxensida beslutade vi oss för att duka.
Denna middag blev först inställd på morgonen, eftersom jag i två nätter i rad inte sovit mer än 3-4 tim pga av lillekillens öroninflammation och svårighet att sova...så vi packades oss hem från stugan med mat och allt, men efter en skön sovstund hemma på eftermiddagen, så bjöd vi in våra vänner igen:-) 
Rådjursstek, mos, rårörda lingon och sås med kantareller. Mums! Maken han kan han❤️ 
Efterrätten fixade jag tillsammans med våra gäster.  Jag hade önskat att jag gjorde denna mycket goda efterrätt i snyggare glas, men vi var tvungna att ställa in dem i frysen för att de skulle hinna stelna. Så då fick det bli vanliga dricksglas:P
Vad gjorde vi för nåt då?! Jo jag testade återigen Matplatsens recept, detta hette Daimpannacotta. 
Receptet hittar ni här eller så kan ni läsa nedan :))

Koka upp 5 dl grädde
Smält 150g mjölkchoklad i den varma grädden och 2,5 gelatinblad (som legat i vatten i ca 5 min)
I med en krossad daim. Vi la även lite i botten på varje glas. 
Häll i och ställ i kylen minst 3 tim eller i frysen 1 tim:-)

Dekorera med:
På med vispad grädde och upptinade hallon. Mmmmm...så gott! Kanske att det blev lite mycket i glasen...men va tusan, lite övermätt på godsaker kan man få bli ibland:P

Min söndagsenergi som jag pratade om igår blev en 5 km lång joggingrunda med hunden i duggregn..men det var befriande och skönt:-)

Älskar min träningströja med luva med lite längre i ärmarna (så man kan dra ner dem över kalla händer) och jackan! Ni hittar tröjan här och jackan här!:)


KRAM

Inga kommentarer: