15 okt. 2014

Riktigt god krämig kycklingpaj!

God morgon!

Lill-lördag här. Trevligt. Mitt i veckan. Gillar det:-)
Måste bara dela med mig av detta goda recept på kycklingpaj!
Du behöver:

1 st grillad kyckling
5 dl grädde 
10 st Championer 
1 st purjolök 
2-3 msk tomatpuré 
Salt och peppar
2 msk mjöl
Riven ost

Gör pajskalet:

150g smör, 1,5 dl grahamsmjöl, 1,5 dl vetemjöl, 2-3 msk kallt vatten. 
Blanda i matberedare, tryck ut i pajform, låt stå i kyl en stund. Jag gjorde min dagen före, för då går det fort att tillaga det med hungriga ungar runt sig;)

Sätt ugnen på 225 grader, kör in pajskalet i ugnen ca 10 min. 

Börja med att få ur all kött i kycklingen och skär i mindre bitar. 
Stek purjolök och championer (som du skurit upp i mindre bitar) i smör, efter en stund i med kyckling, grädde, tomatpuré, och smaka av med salt och peppar. 
Späd mjöl med lite vatten och ha i såsen, så den tjocknar lite. 
Häll i såsen i pajskalet, på med riven ost och in i ugnen tills osten fått fin färg. Klart!

Ät gärna pajen med en grönsallad. Underbart gott! (Receptet kommer från matplatsen). 

Må gott!

KRAM


Inga kommentarer: