8 sep. 2014

Ibland blir tokiga beslut bra

Jag älskar min nya spegel! 

Jag hittade den på Smultrongården i veckan, när jag fick en impuls att åka dit för att hitta en spegel till sommarstugan..med tre barn!:S. 

Ni som varit där, i denna mycket mysiga lantliga inrednings- och kläd-butik, där det står grejer ÖVERALLT i ALLA nivåer (!;)) vet ju då att det av många skäl inte är lämpligt att dra dit sina 4-5-åringar (två stycken dessutom!) eller en 1-åring, som efter att ha lärt sig att gå knappt vill sitta still i sin vagn....för det blir ingen trevlig avslappnande stund (som jag annars av denna anledning åker dit). Fick jag sen-sommar-sol-sting?! Det var riktigt överraskande varmt denna dag. Så kanske. 
Jag kan inte påstå att stunden i butiken blev längre än 5 minuter. Jag upptäckte ganska snart att mina två flickor inte kunde motstå att känna på ALLT som glimmade (glas, smycken, kläder, dekorationer mm), trots att jag typ konstant upprepade "rör ingenting, bara titta" samtidigt som jag parerade Arvid i vagn mellan bord, hyllor och olika golvnivåer i butiken, OCH styrde undan hans extremt långa armar som skulle ta i allt! Phu! Där höll vasar att hamna på golvet och annat som hans små händer lyckades grabba tag i. Jag sökte direkt hjälp av Helena (en mycket trevlig tjej som jobbar där), som för övrigt såg lite extra förvånad ut denna gång, när jag kom med mina tre...hon tänkte säkert att jag var galen;) hehe
Helena fick guida mig i butiken och visa mig var alla olika speglar hängde. Jag föll för den första hon visade. 

Här hängde den på Smultrongården.

Hela designen och uttrycket skrek: ta mig till stugan!;) (PB Home) så snygg ram och liten praktisk hylla, jag kände direkt att den skulle passa perfekt. Och det blev perfekt resultat när vi fick upp den i stugan i helgen. Spegeln kommer nu att föralltid ge ett trevligt välkomnande i hallen.  Spegeln öppnar upp ännu mer ljus och ger som här en vacker bild av både hur det ser ut inne och ute mot sjön. 
Priset var lite högre än min vad min var budget tänkt, så jag behövde få fundera...vilket inte var lätt med barnen (!). Då hör jag Malva säga: Titta de har tårta! Räddad, tänker jag. Självklart ska vi äta tårta - ute! På ett kick fixar jag tre bitar tårta (mycket små) och tre festisar, sen rullar vi ut och satte oss i den soliga trädgården i skuggan. 
Jag fick pusta ut och vi njöt alla tre av både smak och omgivning (kanske gjorde Arvid det med, men lite mer oklart av vad han kände;)). Flickorna berömde med ord och glada miner den goda kladd-kake-tårtan med rosa grädde och lilarosa små dekorationsblommor. De såg så glada ut där de satt på varsin vit trästol under det gamla trädet, och diskuterade hur bra denna aktivitet var. Jag kunde då släppa den där extremt jobbiga känslan som jag fick i butiken (mina-barn-kommer-snart-riva-ner-något-extremt-dyrt-och-vi-blir-utslängda-varför-i-H-åkte-jag-hit!?;)). Så jag kände mig snart faktiskt väldigt glad över att vi var där. Glädjen höll i sig och fick mig sen att köpa spegeln innan vi åkte hem. Jag struntade helt enkelt i min budget/gräns var lägre än tänkt :P 
Köp-lyckorus infann sig när jag åkte, men övergick sen till en viss köp-ångest-känsla. Hehe. Det var inte förrän mannen sa att han tyckte spegeln var snygg, som jag släppte mitt ångest-för-att-jag-inte-höll-budget:-)! 
Skönt att kunna stanna till och se sin spegelbild faktiskt. Hela sommaren har jag fått titta in i husvagnens spegel, något som sen blev mindre och mindre av när vi väl flytta in i stugan. Spegeln ger ju den där lilla egna-bekräftelsen på: hej-på-mig-så-här-ser-jag-ut-idag och kanske ler jag inombords: yes-fan-jag-ser-inte-så-tokig-ut eller så blir jag mindre glad och vill gömma mig under en filt och aldrig komma fram, eller så kanske jag blir förvånad: oj oj har jag sett ut så här hela förmiddagen, ruffsig och en stor röd finne på hakan:P Dags att göra ett ingrepp hehe. Många varianter finns, kanske känns det igen? ;)

Nej, nu är det dags att ta tag i denna lediga dagen med barnen. Ingen förskola idag, så vi kan göra precis vad vi vill. Skön känsla. 

Ha en bra start på veckan!

Kram





Inga kommentarer: