18 sep. 2014

Bästa knäckiga paj!

Godmorgon!

Äppel päppel piron paron;)

Har du som vi massa äpplen på tomten eller nära till hands att få från svärfar eller någon granne?
Nu är det verkligen äppeltider i vårt avlånga land!
Jag har testat många olika recept på äppelpaj. Jag älskar när skalet på blir lagom frasigt och hårt och smakar lite knäck och kola. Mmmmm...

Detta recept måste du prova!
(Om du tycker som jag;) och svar: nej. Jag har inte glömt bakpulver. Ofta finns det med i knäckiga recept, men jag har upplevt - som testat både och, att skalet blir mindre fluffigt utan och istället lite mer kompakt och knäckigare. Precis så jag vill ha det! Yey:-))

Du behöver:

150 g smör
1 1/2 dl mjöl
3 dl havregryn
2 dl socker
1 tsk flingsalt
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl grädde 

Äpplen (så många att det täcker en stor eller två mindre formar)

1. Sätt på ugnen på 200 grader.
2. Skär äpplena i bitar och lägg i smord form. 
3. Smält smör med socker, sirap och grädde. Dra bort från värmen. Blanda i mjöl, havregryn och flingsalt (vanligt funkar, men jag tyckte det var godare av nån anledning med flingsalt. Salt får fram kolasmaken i knäckskalet!)
4. Häll över röran på äppelbitarna. In i ugn ca 30 min tills den fått gyllenbrun färg. Servera med kall vaniljsås eller vaniljglass. Njuuuuuut:)


Efter en bit paj bör man kanske ut i träningsskorna;) speciellt om man som jag inte nöjer sig med en bit...hehe. Det är ju såååå gott. Ljummen äppelpaj. Love it!
Så! Då är det väl en herrans tur att jag har step/tabata ikväll! Då ska vi köra hårt. 

Nu måste jag iväg med ungar och sen hem och koppla upp mig på mitt jobb hemifrån (!). Skön mjukstart. 

Ha en bra dag!

Kram








Inga kommentarer: