15 sep. 2013

Ädelostpaj!

Något som blev uppskattat igår på dopet var bland annat ädelostpajen som jag tillagat. Receptet:

För en paj ca 23 cm i diameter eller 16 st små engångsfolieformar.

Ingredienser
Pajdeg:
75 g smör
2,5 dl mjöl
3/4 kesella kvarg lätt

Fyllning:
50 g kvibille ädelost riven
1/2 dl grov hackad mandel
3 st ägg
2 dl grädde
1 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl riven ost

Kör ihop smör o mjöl i matberedaren till en grynig massa. Tillsätt kvarg o arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i form. Ställ i kylen 30 min. Sätt på ugn 225 grader.
Lägg sen i riven ädelost och hackad mandel. Vispa ihop alla andra ingredienser och häll över. In i ugn i ca 20 min! Klart!
I receptet från arla skulle jag ha förgräddat pajen, men det gjorde aldrig jag, blev bra ändå! Hade dessutom pajen i mitten av ugnen och då räckte det med ca 20 min:-)


Enkel och god! Lite annorlunda med hackad mandel i, men väldigt gott ihop med ädelosten:)

20130915-173040.jpg

Inga kommentarer: